Vlissingse scholieren leren over afvalscheiding

Vlissingse scholieren leren over afvalscheiding

Door: Marijn Riemens   donderdag 10 oktober 16:03 – 2019    

VLISSINGEN – Wat is afval precies? Hoe scheiden we papier en plastic van elkaar? Wat is GFT? Met die vragen hielden de leerlingen van groep 7 van basisschool De Ravenstein uit Vlissingen zich donderdagmiddag bezig. Wethouder Els Verhage en vuilnisman Don van de gemeente Vlissingen waren namelijk op bezoek. Zij vertelden de kinderen tijdens de les IMC Basis uitvoerig over afvalscheiding.

Wethouder Verhage opende de middag. Ze legde aan de leerlingen van meester Erwin uit waarom ze samen met Don naar school gekomen was. ”Vlissingen moet schoner worden. Mensen scheiden het afval nog niet zo goed. Om een schonere stad te krijgen, moet iedereen zijn steentje bijdragen. Dat geldt ook voor jullie.” Vervolgens vertelde de wethouder het een en ander over de verschillende soorten afval die er zijn. Een aantal kinderen gaf aan regelmatig iets hiervan in de vuilnisbak te gooien.

Klokhuis
Het scheiden van het afval en de recycling hiervan kwam ook aan bod. ”Van tachtig procent van al het afval maakt men nieuwe dingen”, legde Verhage uit. ”Zo maken we bijvoorbeeld van plastic nieuwe bermpaaltjes.” Eén van de scholieren vroeg zich af of het recyclen van een klokhuis ook mogelijk is. ”De pitjes van het klokhuis kun je opnieuw onder de grond stoppen. Dan komt er na een hele lange tijd weer een nieuwe appelboom uit de grond”, lachte de wethouder.

Vrachtwagen
De les over afvalscheiding vond niet alleen in het klaslokaal plaats. De kinderen mochten aan het einde van de bijeenkomst ook nog naar buiten. Vuilnisman Don demonstreerde namelijk vlak voor het schoolplein zijn dagelijkse werkzaamheden. ”Ik rijd op een vrachtwagen rond en haal met een kraan de afvalcontainers uit de grond.” De leerlingen waren enorm benieuwd hoeveel kilo afval er in de vrachtwagen paste. Uiteindelijk bleek er elfduizend kilo in te gaan. ”En dat is dan alleen papier, restafval of kunststof”, legde Don uit. ”Deze vrachtwagen heeft nog geen verschillende bakken om het afval in te scheiden.”

Speciale bakken
De negenjarige Intissar vond de demonstratie met de containers het leukste onderdeel van de middag. Ze is van plan om haar afval niet zomaar meer op de grond te gooien. ”Wanneer ik naar het strand ging, gooide ik weleens een plastic papiertje op het zand. Dat ga ik na vandaag zeker niet meer doen.” Haar klasgenoot Blazej sluit zich daarbij aan. Hij heeft tijdens de les ook veel nieuwe dingen geleerd. ”Ik weet nu bijvoorbeeld wat GFT-afval is. Daar had ik eerder nog nooit van gehoord.” Todor gaat zelfs nog een stapje verder. De tienjarige leerling is van plan speciale bakken te kopen waarmee hij zijn plastic, papier en restafval van elkaar kan scheiden. ”Ik ga dat idee zeker met mijn ouders bespreken. Het is heel belangrijk om je afval goed te scheiden.”

IMC Basis
Leerlingen van basisschool De Ravenstein volgen iedere week het programma IMC Basis. Zij krijgen dan les van gastdocenten en maken kennis met verschillende vakgebieden, zoals Journalistiek, Duurzaamheid en Beeldende Kunst. Door het uitvoeren van bijbehorende opdrachten ontdekken de kinderen hun interesses en vergroten ze hun algemene kennis.